Minerální selen je nezbytný pro náš imunitní systém a štítnou žlázu. Jeho nedostatek i přebytek má škodlivý účinek na naše zdraví.

Minerál pro imunitní a nervový systém

Selen je všestranný minerál, který je nezbytný pro náš imunitní systém a štítnou žlázu. Jeho nedostatek i přebytek má škodlivý účinek na naše zdraví. Jeden para ořech denně vám zajistí dostatečné množství selenu.

Prvek selen byl objeven v roce 1817 a byl pojmenován po Řecké bohyni měsíce Seleně. O 200 let později vědci stále ještě neodhalili celý potenciál tohoto stopového prvku. Selen pracuje v celém těle - v našem imunitním systému, nervovém systému, svalech a štítné žláze. Jeho nedostatek je pro tělo náročný jak fyzicky, tak psychicky. I příliš velké množství selenu je nezdravé a dokonce může ohrozit i život.  

V tomto článku se dozvíte, které potraviny byste měli konzumovat, abyste pokryli denní potřebu selenu, a které příznaky poukazují na nedostatek či přebytek. Také: Proč mohou být selenové připravky škodlivé pro vaše zrdaví.

Co je selen?

Selen je nezbytný stopový prvek, což znamená: Vstřebávání je možné pouze potravou a potřebujete jen malé množství. Lidské tělo si ukládá 13 až 30 miligramů selenu. Většina z toho je uložena ve svalech a štítné žláze.[1].

Dobré vědět: Když se pálí kov obsahující selen, vzniká ředkvičková vůně[2].

Jak selen funguje?

Selen vytváří důležité bílkoviny, které posilují imunitní systém a zabraňují poškozování buněk. Selen posiluje funkci Vitamínu E a Vitamínu C jako obranných vitamínů. Společně s jódem selen produkuje hormony štítné žlázy, které zvyšují produkci spermií a udržují funkci nervového systémuv dobrém stavu. Bez selenu by střeva ani slinivka nebyla schopna vykonávat svou trávicí funkci a funkci udržování hladiny cukru v krvi.[3, 4].

Selen a těžké kovy: Selen může pomoci v těle vázat těžký kov olovo. Těžký kov ve vázané formě už nemůže lidskému tělu škodit a jednodušeji se vylučuje.[5].

Jaké je denní požadované množství selenu?

Podle doporučení Německé společnosti pro výživu, by dospělý muž měl denně přijmout 70 mikrogramů selenu. U žen je tento požadavek 60 mikrogramů. Kojící ženy mají zvýšenou potřebu 75 mikrogramů, aby poskytly i dítěti v mateřském mléce dostatek selenu[6].

.

Které potraviny obsahují selen?

Jsou para ořechy radioaktivní?

Jak potraviny živočišného, tak rostlinného původu poskytují tělu selen. Množství selenu obsaženého v potravinách rostlinného původu závisí také na tom, kde byly pěstovány a jak bohatá byla půda na selen. Žádné jídlo neobsahuje tolik selenu, jako kokos a para ořechy. Už jeden para ořech vám zajistí požadovanou denní dávku selenu. [7].

Další potraviny bohaté na selen jsou:[8]:

Potraviny

Mikrogramů na 100 gramů

Tuňák

82

Pšeničné otruby

60 to 130

Vejce

20

Růžičková kapusta

18

Bílé fazole

14

Švýcarský sýr

11

 

Nedostatek selenu

Půda v Evropě ztratila během let velké množství selenu. Tento problém je zaviněn klimatickými změnami, jelikož způsobuje extrémní povětrnostní podmínky. Následek: Hustý déšť vymývá selen z půdy a dlouhá suchá období snižují podíl selenu v půdě. Pokud je půda ochuzena o selen, selen se nemůže dostatečně kumulovat v plodinách, čímž se potraviny stávají na tento minerál chudé.[9, 10]. Poslední studie ohledně toho, kolik selenu konzumují lidé v Německu, byla provedena v roce 1996. Němci přijmou v průměru 40 mikrogramů selenu denně - méně, než co je profesionálními společnostmi doporučované[11].

.

Toto je dobré vědět: Půda s největším podílem selenu se nachází v Nebrasce v USA. Nízký podíl selenu má půda v Číně.[1].

Nedostatek selenu - Rizikové skupiny

Kromě lidí, kteří mají stravu chudou na selen, se nedostatek selenu může vyskytnout i u těchto skupin[12, 13]:

  • Kuřáci
  • Alkoholici
  • Ženy kojící po delší období
  • Lidé trpící střevními problémy - selen se nedostane do krevního řečiště
  • Pacienti docházející na dialýzu - hodně selenu se vytratí při očišťování krve

6 nejlepších zdrojů selenu

Jaké jsou příznaky nedostatku selenu?

Vzhledem k tomu, že selen pracuje téměř v celém těle, jeho nedostatek může vést k několika příznakům[11, 14]:



 

Obecné obtíže

Únava

Svalová slabost a bolest kloubů

Slabá imunita

Porucha produkce spermií

Psychické obtíže

Úzkost

Deprese a výkyvy nálad

Organické obtíže

Nemoci štítné žlázy a srdečního svalu

Poruchy jater

 

Selenové přípravky

270 z 1073 lidí, tj. zhruba jeden ze čtyř, uvedlo v dotazníku o potravinových doplňcích, že užívají selenové doplňky. Správné doplňky vám mohou pomoci optimalizovat příjem selenu - ale jsou určité věci, které je potřeba vzít v úvahu.[15].

Které selenové tabletky jsou nejlepší?

Dobrý selenový přípravek by měl obsahovat selenomethionin. Tělo je schopno absorbovat až 90% této selenové sloučeniny. Jiné selenové sloučeniny jako seleničitan sodný nebo selenan sodný jsou absorbovány jen zčásti.[1].

Kolik selenu bych měl pomocí potravinových doplňků přijmout?

Podle   Federálního institutu pro hodnocení rizik, byste neměli překročit hranici 45 miligramů  selenu z potravinových doplňků [9].

denně.

Mohou selenové tabletky způsobovat vedlejší účinky?

Selen přispívá k vašemu zdraví, pouze pokud je konzumován ve správném množství. Proto denní příjem selenu větší než 300 mikrogramů skrze potravinové doplňky, může vést ke zdravotním problémům [12, 16]:

  • Únava
  • Vypadávání vlasů, odbarvení kůže
  • Nevolnost, zvracení, průjem
  • Zápach z úst (česnekový dech)
  • Poruchy motorické funkce

Pokud máte nadbytek selenu po delší časové období, může se zvýšit riziko vzniku cukrovky typu 2 a rakoviny prostaty[3].

Požití selenu a vitamínu E

Selen a vitamín E se vzájemně posilují. Na internetu často najdete doporučení, že je potřeba brát obě tyto živiny současně. Nicméně Německá  Společnost pro endokrinologii je proti přípravkům Selenu s vitamínem E: Pokud se u člověka vyskytuje neověřený nedostatek selenu, další příjem vitamínu E může zvýšit u mužů riziko vzniku rakoviny prostaty. Konzumace přípravků s touto kombinací smí nastat pouze po konzultaci s doktorem. Ve studii publikované v Journal of the National Cancer Institute, vědci pozorovali, že riziko se zvýšilo o celých 111 procent [17-19].

.

Selen a zinek: Zda by se měl konzumovat selen zároveň se zinkem, je stále ještě nejasné. Ve studii, která zahrnovala testování na krysách, vědci zpozorovali negativní vliv konzumace selenu zároveň se zinkem na prostatu[20].

Selenový test

To, zda máte dostatečnou zásobu selenu, je možné zjistit pomocí vzorku krve. Pokud je podezření na otravu selenem, odpověď může dát vzorek moči. Vědci se také snaží zjistit stav selenu v těle pomocí analýz vlasů a nehtů. Tyto metody jsou v současné době považovány za nevhodné, protože jejich výsledky se výrazně liší [21].

.

Cerascreen® Test nedostatku minerálů

S vlastním testováním cerascreen® Test na minerály si můžete zjistit množství selenu v těle pomocí malého množství krve z konečku prstu. Po vyhodnocení v laboratoři obdržíte zprávu s výsledkem, kde budou uvedeny vaše hodnoty selenu, zinku a hořčíku. Součástí budou také individuální doporučení pro zlepšení těchto hodnot.

Selen a štítná žláza

Štítná žláza nemůže bez selenu správně pracovat. Může dodatečný příjem selenu zlepšit problémy se štítnout žlázou?

Pomáhá selen s léčbou poruch štítné žlázy?

Není ještě jasné, zda selen nějak působí proti  nemocem štítné žlázy jako Hashimoto. V jedné studii těhotné ženy užívaly selen a mělo to po narození pozitivní vliv na hypotyreózu i Hashimoto. Lidem s endokrinní orbitopatií by se pomocí selenových doplňků měly zlepšit příznaky[22-24].

Endokrinní orbitopatie: Při této nemoci jsou silně vyboulené oční bulvy. Příčinou je autoimunitní reakce: imunitní systém útočí na tělo, v tomto případě tkáň na oční důlky. Mnoho postižených trpí také hypertyreózou.[25]

 

Stručně: Selen

Co je to Selen?

Selen je nezbytný stopový prvek, který se ukládá primárně ve svalech a štítné žláze.

Jaké jsou funkce selenu?

Tento stopový prvek podporuje imunitní systém, funkce štítné žlázy a mužskou plodnost.

Jaká je doporučená denní dávka?

Muži by měli konzumovat 70 mikrogramů selenu denně a ženy 60 mikrogramů. Svou denní dávku můžete pokrýt jedním para ořechem.

Jaké jsou příznaky nedostatku selenu?

Příznaky nedostatku selenu mohou zahrnovat únavu, depresivní nálady, zvýšenou náchylnost k infekcím a problémy se štítnou žlázou.

Co bych měl u selenových doplňků hledat?

Přípravky obsahující sloučeninu selenomethionin se do těla vstřebávají nejlépe. Neužívejte selen a vitamín E zároveň, jelikož vitamín E může zvýšit riziko rakoviny prostaty, pokud není nedostatek selenu detekován. Riziko rakoviny se může také zvýšit, pokud užíváte selenové doplňky, i když máte selenu dostatek. Otrava selenem může způsobovat zápach z úst, vypadávání vlasů a žluté zbarvení kůže.

  

Zdroje

  1. What is Selenium? | American Nutrition Association, http://americannutritionassociation.org/newsletter/what-selenium
  2. Chemistry International -- Newsmagazine for IUPAC, https://www.iupac.org/publications/ci/2011/3305/5_trofast.html
  3. Rayman, M.P.: The importance of selenium to human health. Lancet. 356, 233–241 (2000). doi:10.1016/S0140-6736(00)02490-9
  4. Elmadfa, I.: Ernährungslehre. Verlag Eugen Ulmer Stuttgart (2015)
  5. Bjørklund, G.: Selenium as an antidote in the treatment of mercury intoxication. Biometals. 28, 605–614 (2015). doi:10.1007/s10534-015-9857-5
  6. Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/referenzwerte/selen/
  7. Paranuss - Lebensmittel-Warenkunde, https://lebensmittel-warenkunde.de/lebensmittel/fette-oele/samen-nuesse/paranuss.html
  8. Lebensmittel | DocMedicus Vitalstofflexikon, http://www.vitalstoff-lexikon.de/Spurenelemente/Selen/Lebensmittel.html
  9. Selen - ein guter Schutz für unseren Körper, https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/lebensmittel/nahrungsergaenzungsmittel/selen-ein-guter-schutz-fuer-unseren-koerper-17732
  10. Selenmangel nimmt zu: Klimawandel hat Einfluss auf unser Essen, https://www.bzfe.de/inhalt/selenmangel-nimmt-zu-29778.html
  11. Ausgewählte Fragen und Antworten zu Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/weitere-publikationen/faqs/selen/
  12. Die ganze Welt der Vitamine, Mineralstoffe und Enzyme. garant Verlag GmbH, Renningen (2016)
  13. Selen und Human-Biomitoring Stellungnahme der Kommission „Human-Biomonitoring“ des Umweltbundesamtes, https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/377/dokumente/selen.pdf
  14. Benton, D., Cook, R.: The impact of selenium supplementation on mood. Biol. Psychiatry. 29, 1092–1098 (1991)
  15. Nahrungsergänzungsmittel, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7874.html
  16. Barceloux, D.G.: Selenium. J. Toxicol. Clin. Toxicol. 37, 145–172 (1999)
  17. Selen und Vitamin E nur bei Mangel, https://www.deutsche-apotheker-zeitung.de/news/artikel/2014/05/02/selen-und-vitamin-e-nur-bei-mangel
  18. Selen und Vitamin E, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7020.html
  19. Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT): Questions and Answers, https://www.cancer.gov/types/prostate/research/select-trial-results-qa
  20. Daragó, A., Sapota, A., Nasiadek, M., Klimczak, M., Kilanowicz, A.: The Effect of Zinc and Selenium Supplementation Mode on Their Bioavailability in the Rat Prostate. Should Administration Be Joint or Separate? Nutrients. 8, (2016). doi:10.3390/nu8100601
  21. Problematik, Klinik und Beispiele der Spurenelementvergiftung - Selen, https://www.gtfch.org/cms/images/stories/media/tk/tk79_1/mueller1.pdf
  22. van Zuuren, E.J., Albusta, A.Y., Fedorowicz, Z., Carter, B., Pijl, H.: Selenium supplementation for Hashimoto’s thyroiditis. Cochrane Database Syst Rev. CD010223 (2013). doi:10.1002/14651858.CD010223.pub2
  23. Ventura, M., Melo, M., Carrilho, F.: Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017, (2017). doi:10.1155/2017/1297658
  24. Drutel, A., Archambeaud, F., Caron, P.: Selenium and the thyroid gland: more good news for clinicians. Clin. Endocrinol. (Oxf). 78, 155–164 (2013). doi:10.1111/cen.12066
  25. Pschyrembel Online | endokrine Orbitopathie, https://www.pschyrembel.de/endokrine%20Orbitopathie/K0FR6/doc/